Hogyan válassz szakdolgozat témát?

Ebben a rövid kis cikkben megtanulod, hogyan kell jól szakdolgozat témát kiválasztanod. Ha sikerül egy jó szakdolgozat témát választanod, a többi már szinte gyerekjáték lesz.

Első és legfontosabb szabály: érdekeljen a téma!

Írhatsz te akár a marson való kutatásról, mars csokiból épített űrhajón keresztül, ha NEM ÉRDEKEL.

pár srác a marson akinek fogalma sincs mit írjanak a szakdogába

Nézd meg ezt a két űrhajóst, azt se tudják merre járnak.

Ez az első legnagyobb hiba, amit elkövethetsz.

Ezzel saját magadat hátráltatod, nem lesz kedved hozzá és folyton tologatod, addig amíg egy szétplagizált valamit adsz be.

Honnan tudod, hogy nem érdekel a téma?

  • Halogatod folyamatosan az elkezdését
  • Nem tudsz kezdőpontokat kitalálni a témához
  • Nincsen ötleted az elkezdéséhez stb,stb.

Második szabály: Ne legyen túl tág a téma / Ne akarj sokat.

Először is fókuszálnunk kell. Ez azt jelenti, hogy találnunk kell egy kis témát ami érdekel és kötődik valamennyire a szakmádhoz.

A KIS itt fontos. A méret nem számít, szokták mondani, de IGEN.

Ha túl tág témát adsz meg, nagyon nehéz lesz kiépítened a dolgozatod struktúráját.

Lány túl nagy szakdolgozat témát választott ki

Nézzünk meg egy példát.

  • Cím: "A digitális marketing hatékonysága kis- és középvállalkozások növekedésében: Egy magyarországi esettanulmány bemutatásával."
  • Cím: "A modern marketing stratégiák alkalmazása a globális piacokon: Elméletek, módszerek és esettanulmányok"

Ha választanod kellene, melyik lenne a jobb?

Hát persze, hogy az első. De Miért jobb? A cím specifikus, mert megnevezi a vizsgált területet (digitális marketing), a célcsoportot (kis- és középvállalkozások), és geográfiai kontextust ad (Magyarország), valamint módszertani utalást is tartalmaz (esettanulmány). Elegendő teret enged a témán belüli mélyebb kutatásnak, de mégis jól körülhatárolt.

A másik cím miért rossz? Mert ez a cím túlságosan általános és tág, ami nehezíti az olvasó számára, hogy megértse, milyen specifikus területre koncentrál a kutatás. Nem ad semmilyen információt arról, hogy milyen típusú marketing stratégiákról van szó, melyik iparágban, vagy milyen földrajzi területre fókuszál. Emiatt a cím alapján a dolgozat témája tűnhet összefoglalónak és túl szélesnek.

Harmadik szabály: Legyen anyagod hozzá kutatni

Ha olyan témát választasz, amire nem találsz szinte semmi forrást, megint ott vagy ahol a part szakad.

Nézd meg, hogy az adott témádhoz, milyen források vannak, ezeket megteheted a Google-n, Google Scholar, sci-hub-on keresztül.

Részletesebben az irodalomkutatás cikkben fogunk ezekről beszélni.

Nincs találat az adott témára

Negyedik szabály: Ne lődd túl a határaidat!

Mérd fel, hogy milyen tudással rendelkezel jelenleg és mit leszel képes kutatni.

Ne akard a rák ellenszerét feltalálni, ha nincs meg a megfelelő alaptudásod hozzá, vagy nem tudod a specializációdhoz kötni.

Tudtad? Tökre be lehet építeni az anyagot amit az egyetem tanultál a szakdolgozatod témájába.

Gondolj egy témára és ami eszedbe jut, arról írj le pár mondatot.

Mindenképpen találj ki pár mintamondatot, teljesen mindegy miről (azért kötődjön a szakodhoz!)

  • Ha Mérnökinformatikus vagy, és szoftver specializáción vagy, akkor gondolj a kedvenc játékodra, hogyan épülhet fel, mi van mögötte, milyen szoftverben írták, hogyan megy a Session management-je, miért pont azt az infrastruktúrát használják.
  • Ha Közgazdász vagy és menedzsment szakirányon végzel, akkor utána járhatsz például, milyen menedzsment megoldások vannak jelenleg a cégeknél, miért pont azt használják, amit használnak Magyarországon vs külföldön, mivel jobb stb.
  • Ha Gyógyszerész vagy és például érdekelnek a speciális élelmiszerek, tápszerek vagy bioszenzorok, gondolj bele, hogyan kötheted a te érdeklődési körödhöz?
  • Ha HR-es vagy gondolj abba bele, mi az a téma, ami igazán érdekel és emberekkel kapcsolatos, hogyan tudnám ezt a céges közeghez hozzákötni?
  • Ha Vendéglátás-turizmus szakirányon vagy gondolj abba bele, mi az a téma, ami igazán érdekel és emberekkel kapcsolatos, hogyan tudnám ezt a céges közeghez hozzákötni?

HA Semmilyen ötleted, nincs TÉNYLEG semmi (az szinte kizárt, csak akkor ha lusta vagy, vagy ha csak melegedni jártál be), akkor vannak az egyetemeken előre meghirdetett témák. Ezeknek az a hátránya, hogy lehet olyan témát dolgozol ki, ami nem érdekel ezáltal elköveted az elsőszámú, szakdolgozatgyilkos hibádat.

Engem például érdekel a telekomunnikáció és a cégek élete. Az elmúlt időben a vírus eléggé betett mindenkinek, megváltozott a cégek felépítése.

Egy csomó új program kapott erőre, amit használnak.

A fenti mondataim már segítenek. Hogyan? Tartalmaznak kulcsszavakat:

  • Elmúlt időben,
  • vírus,
  • új program,
  • cégek felépítése,
  • kommunikáció.

A kulcsszavak nagyon fontosak lesznek a következő fejezetekben, ez lesz a siker titka!

Mi legyen a szakdolgozatom főcíme?

A címnek célzottnak és egyértelműnek kell lennie.

A címből pontosan ki kell derülnie, hogy miről szól, mit fog benne az olvasó találni és milyen pluszt ad neki miután elolvasta a szakdolgozatodat.

Például: Ezt a cikket azért olvasod el, mert az elején a bevezetőben megígértem neked, hogy megmutatom, hogyan válassz szakdolgozat témát.

Ha megvannak a mondatok, tegyél fel ezzel kapcsolatban kérdéseket.

  • Milyen új programok jöttek is be a Covidnak köszönhetően?
  • Meddig is tartott vagy tart az elmúlt idő? 2019-2022, vagy csak manapság?
  • Milyen vírusról is beszéltem? Covid? Majomhimlő?
  • Milyen a cégek felépítése? Melyik cégeket érintett?
  • Milyen kommunikáció? Fizikai vagy Táv? Jelenlét vagy Home Office alapú?

Szakdolgozat cím választásról bővebben olvashatsz az alábbi linkre kattintva: Hogyan kell szakdolgozati címet választani?

Kérdésekből meghatározni a kutatási témát

A fenti kérdéseket amiket kitaláltál, arra válaszol igazából a szakdolgozatod.

Ha mindegyik kérdésre válaszolsz, az már egy szakdolgozat lehet, például:

  • Az újonnan megjelent üzleti programok a Covidnak köszönhetően
  • A Covid a cégekre való hatása a 2019-2022 időszakra vonatkozóan
  • Hogyan használják a kkv-k a Zoomot üzleti megbeszélésekre?
  • Hogyan változott a Zoom felhasználása a Covid ideje óta a KKV-k területén
  • A Zoom kkv környezetben való üzleti felhasználásának alakulása a 2019-2022 év között. (kkv= kis-, és középvállalkozások)

Összegezve: Válassz olyan témát, ami a szakmádhoz kötődik, érdekel is, van hozzá forrásanyag és értéket is teremt.