Ebben a rövid kis cikkben megtanulod, hogyan kell jól szakdolgozat témát kiválasztanod. Ha sikerül egy jó szakdolgozat témát választanod, a többi már szinte gyerekjáték lesz.
Írhatsz te akár a marson való kutatásról, mars csokiból épített űrhajón keresztül, ha NEM ÉRDEKEL.
Nézd meg ezt a két űrhajóst, azt se tudják merre járnak.
Ez az első legnagyobb hiba, amit elkövethetsz.
Ezzel saját magadat hátráltatod, nem lesz kedved hozzá és folyton tologatod, addig amíg egy szétplagizált valamit adsz be.
Honnan tudod, hogy nem érdekel a téma?
Először is fókuszálnunk kell. Ez azt jelenti, hogy találnunk kell egy kis témát ami érdekel és kötődik valamennyire a szakmádhoz.
A KIS itt fontos. A méret nem számít, szokták mondani, de IGEN.
Ha túl tág témát adsz meg, nagyon nehéz lesz kiépítened a dolgozatod struktúráját.
Nézzünk meg egy példát.
Ha választanod kellene, melyik lenne a jobb?
Hát persze, hogy az első. De Miért jobb? A cím specifikus, mert megnevezi a vizsgált területet (digitális marketing), a célcsoportot (kis- és középvállalkozások), és geográfiai kontextust ad (Magyarország), valamint módszertani utalást is tartalmaz (esettanulmány). Elegendő teret enged a témán belüli mélyebb kutatásnak, de mégis jól körülhatárolt.
A másik cím miért rossz? Mert ez a cím túlságosan általános és tág, ami nehezíti az olvasó számára, hogy megértse, milyen specifikus területre koncentrál a kutatás. Nem ad semmilyen információt arról, hogy milyen típusú marketing stratégiákról van szó, melyik iparágban, vagy milyen földrajzi területre fókuszál. Emiatt a cím alapján a dolgozat témája tűnhet összefoglalónak és túl szélesnek.
Ha olyan témát választasz, amire nem találsz szinte semmi forrást, megint ott vagy ahol a part szakad.
Nézd meg, hogy az adott témádhoz, milyen források vannak, ezeket megteheted a Google-n, Google Scholar, sci-hub-on keresztül.
Részletesebben az irodalomkutatás cikkben fogunk ezekről beszélni.
Mérd fel, hogy milyen tudással rendelkezel jelenleg és mit leszel képes kutatni.
Ne akard a rák ellenszerét feltalálni, ha nincs meg a megfelelő alaptudásod hozzá, vagy nem tudod a specializációdhoz kötni.
Tudtad? Tökre be lehet építeni az anyagot amit az egyetem tanultál a szakdolgozatod témájába.
Mindenképpen találj ki pár mintamondatot, teljesen mindegy miről (azért kötődjön a szakodhoz!)
HA Semmilyen ötleted, nincs TÉNYLEG semmi (az szinte kizárt, csak akkor ha lusta vagy, vagy ha csak melegedni jártál be), akkor vannak az egyetemeken előre meghirdetett témák. Ezeknek az a hátránya, hogy lehet olyan témát dolgozol ki, ami nem érdekel ezáltal elköveted az elsőszámú, szakdolgozatgyilkos hibádat.
Engem például érdekel a telekomunnikáció és a cégek élete. Az elmúlt időben a vírus eléggé betett mindenkinek, megváltozott a cégek felépítése.
Egy csomó új program kapott erőre, amit használnak.
A fenti mondataim már segítenek. Hogyan? Tartalmaznak kulcsszavakat:
A kulcsszavak nagyon fontosak lesznek a következő fejezetekben, ez lesz a siker titka!
A címnek célzottnak és egyértelműnek kell lennie.
A címből pontosan ki kell derülnie, hogy miről szól, mit fog benne az olvasó találni és milyen pluszt ad neki miután elolvasta a szakdolgozatodat.
Ha megvannak a mondatok, tegyél fel ezzel kapcsolatban kérdéseket.
Szakdolgozat cím választásról bővebben olvashatsz az alábbi linkre kattintva: Hogyan kell szakdolgozati címet választani?
A fenti kérdéseket amiket kitaláltál, arra válaszol igazából a szakdolgozatod.
Ha mindegyik kérdésre válaszolsz, az már egy szakdolgozat lehet, például:
Összegezve: Válassz olyan témát, ami a szakmádhoz kötődik, érdekel is, van hozzá forrásanyag és értéket is teremt.